W Stowarzyszeniu prowadzone są zajęcia logopedyczne, ponieważ nasi podopieczni oprócz problemów ruchowych mają również niejednokrotnie trudności z komunikacją werbalną. Najczęstszym zaburzeniem mowy u naszych podopiecznych jest dyzartria, ale pracujemy także z dziećmi z alalią motoryczną (afazją dziecięcą), jąkaniem, autyzmem lub cechami autyzmu, zespołem Downa lub innymi zespołami genetycznymi, opóźnieniami rozwoju mowy o różnym podłożu, dyslalią oraz z dorosłymi pacjentami, u których w wyniku różnorodnych urazów nastąpiła utrata mowy lub zaburzenia jej funkcjonowania (afazja). W pracy z dziećmi stosujemy wiele metod logopedycznych i psychologiczno – pedagogicznych, oddziałując całościowo na małych pacjentów, dostarczając im wielu bodźców słuchowych, wzrokowych, dotykowych itp., zanurzając ich w tzw. „kąpieli słownej”. Wprowadzamy ćwiczenia słuchowe, rytmiczne, artykulacyjne, a dzieci, u których mowa nie wykształciła się, uczymy metod komunikacji alternatywnej, tzn. Takiej, w której zamiast słów używa się gestów i obrazków (piktogramów).
Inne stosowane metody to:
- metoda Dobrego Startu,
- kinezjologia edukacyjna P. Dennisona,
- logorytmika
- metoda Knilla
- elementy metody VT
Terapia logopedyczna jest prowadzona w ramach projektu „Nasz trud – naszym sukcesem” wykonywanego w terminie od dnia 1 kwietnia 2015r do dnia 31 marca 2017r dofinansowanego ze środków PFRON